Sedan en dryg månad tillbaka finns Norrbottens taltidning Insyn på Facebook. Något som gjort tidningen känd även utanför läsekretsen.
Den 21 december lanserades Insyns facebooksida. Det blev en rivstart. Första inlägget handlade om tidningens julspecial där Adolphsson och Falk bjöd på sin julklassiker Mer jul.
– Vi ville göra något lite extra i julnumret och de spelade och sjöng hela låten exklusivt för våra läsare. Mycket generöst, säger Eva Marie Svensson som träffade duon inför deras julkonsert i Luleå.
Inlägget delades av Region Norrbottens facebooksida och nådde mer än 1700 facebookanvändare – många av dem delade sedan inlägget vidare.
Sedan dess har det blivit mellan fyra och fem inlägg per vecka där redaktionen lyfter fram de senaste reportagen med bild och länk till ljudfilen. Och responsen har varit god.
– Vi har fått många glada tillrop från läsare, anhöriga, intervjupersoner och även från våra kolleger på kommunikationsavdelningen, säger Eva Marie.
Och det är tanken; att nå utanför den vanliga läsekretsen. Förhoppningen är att fler ska känna till taltidningen och att det i nästa steg ska ge fler läsare. Ett annat syfte är att öka förståelsen för synskadade och deras behov.
– Sedan är det också viktigt att finnas där möjliga framtida läsare finns, avslutar Eva Marie Svensson.